Vývoj českého divadla a dramatu od počátků po nástup realismu na konci 19.st.
9.VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA A DRAMATU OD POČÁTKŮ
PO NÁSTUP REALISMU NA KONCI 19. ST.
Divadlo - předvádění děje na scéně
Druhy
divadelních her
- tragédie - smutný příběh s tragickým koncem
- komedie - veselý, komický příběh
- činohra - složitý příběh
ze současnosti
Ve
14.století jsou počátky dramatu.
Mastičkář
- první česká nejznámější divadelní
hra, kt. vypráví o třech Mariích, kt. chtěly balzamovat Kristovo mrtvé tělo
- jde tu o zesměšnění šarlatánů, kteří prodávají
masti
- mastičkář Postrpal jeho pomocník Rubín
- vznikla z vánočních a velikonočních her
- objevují se makaronismy - střídání latinských a
českých veršů, spisovný, nespisovný jazyk, vulgarismy
Tvorba lidová a pololidová po roce
1620
Ústní
lidová slovesnost
- tvorba lidu, autor neznámý, šíření ústně
z generace na generaci (básně, říkanky, loutkové hry.... ), nezachovaly se
v původním znění, texty se obměňují
Pololidová
tvorba
- autoři
jsou měšťané, něco mezi oficiální literaturou a lidovou slovesností
- kramářská ( jarmareční píseň ) - zpívali je kramáři za
doprovodu klarinetu
- interludium - fraška ze života, autor
se vysmívá sedlákům - kritizuje je a zesměšňuje, je to pro měšťanstvo
- fraška
- divadelní hra, zveličuje, umožňuje absurdní a zveličující nadsázku
Divadlo v období NO
1. fáze
Počátky
obrozeneckého divadla.
- úkoly :
: zajistit
pravidelná česká představení
: vychovávat
české herce
: vytvořit
české hry
: vliv na národní uvědomování lidu
- od roku 1738 - v Praze divadlo v Kopcích - hrálo se německy
- od roku 1783 - v Praze Stavovské divadlo - občas se hrálo česky (Nosticovo)
- 1786 –
1789 - ve vlasteneckém divadle – Bouda na
Koňském trhu (dnes
Václavské náměstí)
- hrály se tu Shakespearovy a
Molierovy hry
- hrál
tam Václav Thám - psal vlastenecké hry - Břetislav a Jitka
- Vlasta
a Jitka
- Václav Kliment
Klipstera - Divotvorný klobouk
3. fáze
Josef Kajetán Tyl
- je zakladatelem realistického dramatu
- charaktery osob jsou skutečné a pravdivé
a) Historická dramata - historický námět, témata zachycující období
1847 – 1848
- měly
povzbuzovat český národ, aktuální témata
Kutnohorští
havíři - děj je z 15.stol.
- havíři se bouří proti útisku
- měli hlavní vůdce - opat - zkušený, byl pro
dohodu a vyjednávání
- vít - mladší, bojovnější, snažil
se vše vybojovat silou
Jan Hus - ukázal neohroženost
bojovníka za svobodu národa a člověka
- proti historické pravdě se zde setkává
Hus a Žižka
b) Dramata ze
současného života - píše o problematice ze současnosti
Fidlovačka - píseň ,, Kde domov můj “ zpívá
slepý houslista Mareš
- melodii složil František Škroup
- hra je namířená proti
poněmčující se české buržoasii
- r. 1993 - Česká
hymna, 1918 - Česko - Slovenská
Paličova dcera
Pražský flamendr
c) Dramatické báchorky - divadelní
hry s pohádkovými bytostmi,objevuje se realismus
Strakonický dudák
- hra je namířena proti všemocné moci peněz
- hlavním
hrdinou je dudák Švanda - jeho postava se postupně vyvíjí k lepšímu, je dobrosrdečný,
pracovitý, avšak lehkomyslný, důvěřivý a příliš touží po penězích
- kladné
postavy - vlastenec a muzikant Kalafuna a Švandova dívka Dorotka, Švandovi
společně pomohou
- záporné
postavy - Vocilka - světoběžník, nemá žádný vztah k českému národu, snaží
se využít druhé lidi ve svůj prospěch
- nadpřirozené postavy - víly
- cílem
bylo ukázat vlastnosti čl., jak kladné, tak i záporné,odsoudil přílišnou touhu
po penězích, majetku, ukázal na nebezpečí žádného vztahu k vlasti, jak
rychle čl. zapomene na svou zem
- reálné
vlastnosti - pracovitost, obětavost, láska, vlastenectví, důvěřivost,
lehkomyslnost, negativní vlastnosti se vyvíjejí k lepšímu, podléhání cizím
vlivům
Tvrdohlavá žena
Jiříkovo vidění
Lesní panna
2.
pol. 19. st.
Jaroslav Vrchlický
- psal veselohry a tragédie pro Národní divadlo,
nastupuje realismus
- Noc na Karlštejně -
historická veselohra z doby Karla IV.
- je postavena na zápletce kdy dvě ženy
(manželka Karla IV. a dcera purkrabího) se pokusí dostat na hrad, kde je vstup
ženám zakázán
- Hippodamie -
antická tragédie
Konec
19. st. - realistické drama
- spojeno s vybudováním ND
- zpočátku lehké komedie
- drama se probojovalo přes - lehké komedie -
slouží pro pobavení
-
historické hry - brání vidět soudobou skutečnost
1864 - Prozatímní divadlo - 300
let od narození Shakespeara, hrály se jeho hry
1868 - byl položen zákl. kámen
Národního divadla
1881 - bylo ND dostavěno
- odehrálo
se několik her
- vyhořelo
1883 - bylo zrekonstruováno a
znovu otevřeno
- při
otevření se hrála Smetanova Libuše
-
sochy - Myslbek
-
opona - Hynais
- malby - M. Aleš
-
architekt - Zítek
Alois Jirásek
a) historické drama
- husitská trilogie - Jan Hus
- Jan Žižka
- Jan Roháč
- veselohra - M. D. Rettigová
b) pohádkové drama - Lucerna
c) drama ze současnosti -
Vojnarka
- Otec
Ladislav Stroupežnický
- Naši furianti - veselohra, děj situován do J Čech
( Honice na
Písecku )
- komická zápletka, spor
o to, kdo bude ve vesnici ponocným, starosta prosazuje vysloužilého vojáka
Bláhu x 1. radní Bušek prosazuje krejčího Fialu
- chtějí si dokázat kdo
má ve vesnici větší slovo
- Gazdina roba
-
Její pastorkyňa
- obě
jsou tragédie a jsou situovány do slovácké vesnice
- byly hudebně zpracovány jako opery ( Leoš
Janáček - opera Její pastorkyňa )
Alois a Vilém Mrštíkové
-Maryša
- realistická tragédie, vychází ze skutečné
události, je zasazena do Slovácké vesnice, hl. tématem jsou mezilidské vztahy,
kt. jsou určovány penězi a majetkem, sňatky bez lásky, děti se nemohly
rozhodnout samy
- hl. postava je Maryša, dcera bohatého
sedláka Lízala, je donucena ke sňatku s vdovcem mlynářem Vávrou, přestože
miluje chudého kluka Francka, manželství je nerovné citově, věkově
- Maryša
otrávila Vávru jedem, kt. mu nasypala do kávy
- nejtvrdší v rozhodování byla matka,
jediný kdo Maryšu chápal byla babička, ale ta jí nemohla pomoci
- Maryša
po svatbě odmítá Francka, kt. se vrátil z vojny a chtěl s ní navázat
milostný poměr
- Rok na vsi - rozhraní Slovácka a Hané
Vilém Mrštík
- Pohádka máje - milostný příběh naivní vesnické dívky Helenky a
zkaženého městského studenta práv Ríši
- Santa Lucia
- román o studentovi, kt. v Praze umírá bídou